Antioksidan nedir ? Antioksidan ne işe yarar ?

Antioksidan nedir ? Antioksidan ne işe yarar ?
Antioksidanlar, vücudunuzdaki hücreleri belirli kimyasallara, sigaraya, kirliliğe, radyasyona ve normal metabolizmanın bir yan ürünü olarak ortaya çıkabilen serbest radikal hasarından koruyabilen maddelerdir.Diyet antioksidanları selenyum, A vitamini ve ilgili karotenoidler, C ve E vitaminleri ve ayrıca likopen, lutein ve kuersetin gibi çeşitli fitokimyasalları içerir.Bu antioksidanları muhtemelen şu anda yediğiniz birçok farklı gıdada bulabilirsiniz. ( Et, kümes hayvanları ve balıklarda meyve, sebze, fındık, kepekli tahıllar da) Antioksidanlar açısından zengin gıdalar tüketmek kalp sağlığınız için iyi olabilir ve ayrıca enfeksiyon riskini ve bazı kanser türlerini azaltmanıza yardımcı olabilir. Daha fazla fındık, tohum, baklagil, meyve ve sebze yiyerek antioksidan alımınızı artırın.



antioksidan.jpg






Antioksidanlar, bazı hücre hasarlarını önleyebilen veya geciktirebilen insan yapımı veya doğal maddelerdir. Antioksidanlar, meyveler ve sebzeler dahil olmak üzere birçok gıdada bulunur. Ayrıca diyet takviyeleri olarak mevcuttur. Antioksidanlar besin takviyesi olarak mevcuttur, ancak araştırma bu takviyelerin faydalı olduğunu göstermez. Bazı antioksidan takviyeler , büyük dozlarda alındığında sağlığınıza zararlı olabilir ve bazı ilaçlar ile etkileşime girebilir. Büyük miktarlarda A vitamini takviyesi hamile kadınlar tarafından alındığında doğum kusurlarına neden olabilir ve kardiyovasküler hastalık ve kanser riskinizi artırabilir.Sebzeler ve meyveler, zengin antioksidan kaynaklarıdır. Çok fazla sebze ve meyve içeren bir diyet yemenin sağlıklı olduğu ve bazı hastalıkların riskini azalttığına dair iyi kanıtlar vardır.


Antioksidanların örnekleri arasında


Beta karoten

Lutein

Likopen

Selenyum

A vitamini

C vitamini

E vitamini


Bazı durumlarda yüksek dozda antioksidan takviyeleri sağlık riskleriyle ilişkilendirilebilir. Örneğin, yüksek dozlarda beta-karoten sigara içenlerde akciğer kanseri riskini artırabilir. Yüksek dozda E vitamini, prostat kanseri ve bir tür inme riskini artırabilir. Antioksidan takviyeleri ayrıca bazı ilaçlarla etkileşime girebilir.



Tüm canlı organizmalar, hayatta kalmak için enerji üretmek amacıyla besin maddelerini metabolize etmek ve kullanmak için oksijen kullanırlar. Oksijen bu nedenle yaşamak için hayati bir bileşendir. Oksijen, enerji üretmek için yağları, proteinleri ve karbonhidratları metabolize eden kimyasal reaksiyonlara aracılık eder.Oksijen yaşamak için en önemli bileşenlerden biri iken, aynı zamanda iki ucu keskin bir kılıçtır. Oksijen, genellikle serbest radikaller olarak adlandırılan potansiyel olarak zarar veren moleküllerin bir parçası haline gelebilen oldukça reaktif bir atomdur.Bu serbest radikaller, vücudun sağlıklı hücrelerine saldırabilir. Bu, hasara, hastalığa ve ciddi rahatsızlıklara yol açabilir. Serbest radikallerin neden olduğu hücre hasarı, yaşlanmaya ve hastalıklara önemli bir katkıda bulunur.





Yaşam için gerekli görülen altı temel besin türü vardır: proteinler, karbonhidratlar, yağlar , vitaminler , mineraller ve su. Vücudunuzun düzgün çalışması için bu besinler gereklidir ve diyetiniz onların kaynağıdır.Vitaminler ve mineraller mikro besin olarak kabul edilir, çünkü bunlar makrobesinlerden (protein, karbonhidratlar ve yağ) daha küçük miktarlarda gereklidir.Vücudunuz yeterli miktarda mikro besin almazsa hastalıklar oluşabilir.Serbest radikallerin neden olduğu hücre hasarı, kanser,kalp hastalığı,beyin fonksiyonlarında düşüş,bağışıklık sisteminde düşüş gibi..Genel olarak, en az 50 hastalığın patogenezinde serbest radikaller söz konusudur. Vücudun serbest radikallerin etkisini azaltmak için yerleşik savunmaları vardır, ancak bazı yardımlar kullanabilir. Antioksidanların devreye girdiği yer burası. Bu moleküller, serbest radikallere bağlanırlar, böylece DNA gibi moleküllerdeki zararı potansiyel olarak azaltırlar.



Serbest Radikaller Ne Yapabilir?



Serbest radikallerden etkilenen hücreler önemli DNA içerdiğinde , oksidatif stres aşağıdaki gibi bir takım sağlık sorunlarına neden olabilir:


Göz dejenerasyonu

Erken yaşlanma

Diyabet

Artrit

Parkinson hastalığı

Alzheimer hastalığı

Otoimmün bozukluklar

Kanser

Kalp hastalığı

inme

Kronik yorgunluk sendromu

Bilişsel düşüş




Birçok bitki antioksidan görevi gören bileşikler içerir.Antioksidanlar olarak hareket eden vitaminler A vitamini, C vitamini, E vitamini ve mineral selenyumunu içerir. Antioksidanlar, oksidanların neden olduğu hücre hasarını önlemeye veya durdurmaya yardımcı olur. Antioksidan özelliklere sahip vitaminler ve mineraller temel besinlerdir. Antioksidan bakımından zengin gıdalar arasında domates, havuç, portakal ve greyfurt, yaban mersini ve çilek, fasulye, fındık, elma, kırmızı şarap, yeşil çay, brokoli, lahana, ıspanak, kuşkonmaz ve tatlı patates bulunur. Antioksidanlar, meyveler ve sebzeler, diğer gerekli vitamin ve mineralleri, ayrıca protein ve karbonhidrat gibi makrobesinleri, ayrıca lif ve suyu da içerir. Özellikle C vitamini, kirlilik, stres veya zayıf beslenmeden kaynaklanan oksidatif hasarın etkisini azaltmaya yardımcı olabilecek güçlü bir antioksidandır. A vitamini eksikliği de cilt kuruluğu, ciltte skarlaşma ve foliküler kalınlaşma ile ilişkilidir.



Gıdada antioksidan içeren çeşitli besinler vardır. Vitamin C, vitamin E ve beta karoten en çok çalışılan diyet antioksidanları arasındadır.C vitamini, hücre dışı sıvılarda en önemli suda çözünür antioksidandır.E vitamini en önemli lipid çözünebilir antioksidandır. Hücre zarındaki zincir kırıcı antioksidandır. Membran yağ asitlerini lipit peroksidasyonundan koruyabilir.Beta karoten ve diğer karotenoidler de antioksidan özelliklere sahiptir. Karotenoidler E vitamini ile sinerji içinde çalışır.Yağlardaki düşük diyet, beta karoten ve E vitamini ve diğer yağda çözünen besin maddelerinin emilimini azaltabilir. Meyveler ve sebzeler önemli C vitamini ve karotenoid kaynaklarıdır. Tam tahıllar ve yüksek kaliteli bitkisel yağlar, E vitamininin başlıca kaynaklarıdır.


Kendinizi daha çok antioksidanlara maruz bırakmanın en basit ve etkili yolu diyetinizdir. Diyetinize günde en az beş porsiyon meyve ve sebze ekleyerek vücudunuzun kalp hastalığı, nörolojik hastalıklar, kanser ve azaltılmış bağışıklık şansını azaltma konusunda yardımcı olabilirsiniz.Antioksidanlar, beta-karoten, likopen ve C vitamini gibi karotenoidler gibi önceden duymuş olabileceğiniz düzinelerce gıda bazlı maddeyi içerir . Bunlar, oksidasyonu engelleyen çeşitli antioksidan örnekleri veya oksijen, peroksit ve serbest radikaller tarafından teşvik edilen reaksiyonlardır.


Lutein , gözler, deri, atardamarlar, kalp ve bağışıklık sistemi için yararlar sağlar, ancak besin kaynakları genellikle takviyelerden daha etkili ve daha güvenli görünmektedir. Bazı kanıtlar, diyetlerinden daha fazla lutein alan kişilerin daha düşük meme, kolon, servikal ve akciğer kanseri oranlarına sahip olduklarını göstermektedir.Bağışıklığı geliştirmek için bilinen C vitamini, soğuk algınlığı, grip ve potansiyel olarak kanser, cilt ve göz problemlerine karşı korunmaya yardımcı olur.Resveratrol , kakao, kırmızı üzüm ve karadut, yaban mersini, dut gibi meyvelerde bulunan aktif bir maddedir. Kalbi, atardamarları ve daha fazlasını korumaya yardımcı olur. Selenyum , belirli gıdalarda da görülen toprakta doğal olarak bulunan bir mineraldir ve suda bile az miktarda bulunur. Adrenal ve tiroid bezlerini destekler ve bilişin korunmasına yardımcı olur. Ayrıca virüslerle savaşabilir, kalp hastalığına karşı savunabilir ve astım gibi diğer ciddi durumlarla ilişkili semptomları yavaşlatabilir.



Doğada bulunan çok çeşitli antioksidanlar vardır ve çok çeşitli oldukları için farklı antioksidanlar vücudun farklı bölgelerine fayda sağlar. Örneğin, beta-karoten (ve diğer karotenoidler) göz sağlığına çok faydalıdır ; likopen, prostat sağlığının korunmasına yardımcı olmak için faydalıdır; flavonoidler özellikle kalp sağlığı için faydalıdır; ve proantosiyanidinler idrar yolu sağlığı için faydalıdır. Cilt ultraviyole ışığın yüksek seviyelerine maruz kaldığında, tekli oksijen, süperoksit radikalleri ve peroksit radikalleri de dahil olmak üzere farklı tipteki reaktif oksijen türlerinin oluşumu ile foto-oksidatif hasar oluşur. Bu reaktif oksijen formları hücresel lipidler, proteinler ve DNA ya zarar verir ve bunlar (güneş yanığı), cildin erken yaşlanması , fotodermatozlar ve cilt kanserleri için başlıca katkı maddeleri olarak kabul edilir.Astaksantin, ardından E vitamini ile kombine beta-karoten , cildin reaktif oksijen türlerinden korunmasına yardımcı olan en güçlü antioksidan kombinasyonlarından biri olarak gösterilmiştir .
 
Üst