Avrupa Birliği Eğitim Programları
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM PROGRAMLARI
(Prof.Dr. Mehmet A. Kısakürek tarafından hazırlanmıştır)
SOKRATES
COMENIUS
ERASMUS
MİNERVA
LINGUA
GRUNDTVIG
ARION
NARIC
TEMPUS
LEONARDO DA VINCI
YOUTH
SOCRATES
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM ALANI HAREKET PLANI (2000-2006)
Değişen dünyada, yararlı becerileri kazanmak, bir iş bulmak veya bireysel anlamda gelişmek için bilginin önemi artmaktadır. Günümüzde eğitim yaşam boyu devam eden bir süreç haline gelmiştir. Eğitim ve öğretim artık sadece okulda veya üniversitede değil, hayatın her aşamasında gerçekleşen ve gelişen bir süreç durumundadır.
Avrupa katma değeri
Avrupa’nın önemli özelliği “farklılığı”dır. Bu durum özellikle sistem ve uygulamaların ülkeden ülkeye büyük değişiklikler gösterdiği eğitim alanı için geçerlidir. Farklılıklar her birey için bir zenginleşme demek olup, kaliteyi arama ve yeni buluşlar için verimli bir zemin oluşturmaktadır.
Socrates Programının Hedefleri
Socrates, Avrupa’nın Eğitim Programı olup, 30 ülkede uygulanmaktadır. Temel amacı , Avrupa bilgisi oluşturmak ve böylece bu yüzyılın zorluklarına karşı daha iyi tepki ve cevap vermek, hayat boyu öğrenmeyi sağlamak, herkes için eğitimi teşvik etmek ve beceri ve niteliklerin kazanılmasına yardımcı olmaktır. Bu nedenle Socrates dil öğrenimini desteklemekte , öğrenenlerin mübadele ve gelişimi teşvik etmektedir.
İşbirliği
Socrates, eğitimin her alanında Avrupa işbirliğini esas almaktadır. Bu işbirliği değişik şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Mübadele, projeler organize etme, fikirleri ve başarılı uygulamaları paylaşmak için Avrupa bilgi ağını kurma, ortak çalışma ve karşılaştırmalı analizler yapma vb.gibi.
Socrates uygulamada bireylere öğrenim ve başka bir ülkede eğitim programına katılım için yardım sağlamaktadır. Aynı şekilde eğitim kuruluşlarına öğretim projeleri düzenlemek ve deneyimleri paylaşmak için destek sağlamaktadır. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla ve sivil toplum örgütlerine eğitim konularında etkinlikler yapmaları için yardım etmektedir. Sokrates programı çerçevesinde yalnızca AB’ne üye ülkeler arasında karşılıklı işbirliği projeleri finansal destek alabilmektedir.
Geniş anlamda okul
Socrates , anaokulundan üniversiteye kadar bütün eğitim faaliyetlerini desteklemektedir. Buna örgün olmayan yetişkin eğitimi de dahildir. Eğitim kurumları yeni fikirlere ve uygulamalara açık olmak durumundadır.Bu nedenle çeşitli ülkelerdeki kuruluşlarla işbirliğine gitmek veya değişik sivil toplum kuruluşları ile çalışmak önemli görülmektedir.
Socrates, toplumdaki herkesin eğitimini hedeflemektedir. Bu kapsamda;
-Zorunlu eğitim çağındaki öğrenciler , gençler ve eğitimine devam edemeyen ancak devam etmek isteyen belli yaşın üzerindeki bireyler
-Öğretmenler; eğitim yöneticileri ve idari personel ile destek hizmetlerinde görevli olanlar
-Tüm eğitim kurumları
-Eğitimle ilgili kişi ve kuruluşlarla, kamu görevlileri ve karar organlarında görev alanlar, yerel yetkililer; aile kurumları; iş sektörü, eğitimle ilgili diğer kuruluşlar ve sivil toplum örgütleri hedef kitle olarak gösterilebilir.
Ortak öncelikler
Hedeflenen guruplar ve projeler ne olursa olsun Socrates ,Avrupa’nın çok kültürlü karakterini vurgulamak için başlatılmıştır. Bu çerçevede dezavantajlı grupların eğitimi Sokrates programı tarafından desteklenmektedir. Aynı şekilde, sosyal dışlama ve okullarda başarısızlığın ortadan kaldırması programın hedefleri arasında bulunmaktadır. Bu amaçla Yeni bilgi iletişim teknolojileri(ICT) kullanılarak büyük bir veri bankası oluşturulmuştur. Ayrıca, değişik Avrupa dillerinin öğreniminde yenilikler de Sokrates programı kapsamında teşvik edilmektedir.
Uygulama Alanları
Socrates değişik çalışmalardan oluşmaktadır:
-Comenius: okul eğitimi
-Erasmus : Yüksek öğrenim
-Grundtvig: yetişkin eğitimi ve diğer eğitim biçimleri
-Lingua: Avrupa dillerinin öğrenimi
-Minerva: Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojileri
-Eğitim sistemlerinin ve politikalarının izlenmesi ve yenilikler
-Diğer eğitim programları ile ortak faaliyetler
(Prof.Dr. Mehmet A. Kısakürek tarafından hazırlanmıştır)
SOKRATES
COMENIUS
ERASMUS
MİNERVA
LINGUA
GRUNDTVIG
ARION
NARIC
TEMPUS
LEONARDO DA VINCI
YOUTH
SOCRATES
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM ALANI HAREKET PLANI (2000-2006)
Değişen dünyada, yararlı becerileri kazanmak, bir iş bulmak veya bireysel anlamda gelişmek için bilginin önemi artmaktadır. Günümüzde eğitim yaşam boyu devam eden bir süreç haline gelmiştir. Eğitim ve öğretim artık sadece okulda veya üniversitede değil, hayatın her aşamasında gerçekleşen ve gelişen bir süreç durumundadır.
Avrupa katma değeri
Avrupa’nın önemli özelliği “farklılığı”dır. Bu durum özellikle sistem ve uygulamaların ülkeden ülkeye büyük değişiklikler gösterdiği eğitim alanı için geçerlidir. Farklılıklar her birey için bir zenginleşme demek olup, kaliteyi arama ve yeni buluşlar için verimli bir zemin oluşturmaktadır.
Socrates Programının Hedefleri
Socrates, Avrupa’nın Eğitim Programı olup, 30 ülkede uygulanmaktadır. Temel amacı , Avrupa bilgisi oluşturmak ve böylece bu yüzyılın zorluklarına karşı daha iyi tepki ve cevap vermek, hayat boyu öğrenmeyi sağlamak, herkes için eğitimi teşvik etmek ve beceri ve niteliklerin kazanılmasına yardımcı olmaktır. Bu nedenle Socrates dil öğrenimini desteklemekte , öğrenenlerin mübadele ve gelişimi teşvik etmektedir.
İşbirliği
Socrates, eğitimin her alanında Avrupa işbirliğini esas almaktadır. Bu işbirliği değişik şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Mübadele, projeler organize etme, fikirleri ve başarılı uygulamaları paylaşmak için Avrupa bilgi ağını kurma, ortak çalışma ve karşılaştırmalı analizler yapma vb.gibi.
Socrates uygulamada bireylere öğrenim ve başka bir ülkede eğitim programına katılım için yardım sağlamaktadır. Aynı şekilde eğitim kuruluşlarına öğretim projeleri düzenlemek ve deneyimleri paylaşmak için destek sağlamaktadır. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla ve sivil toplum örgütlerine eğitim konularında etkinlikler yapmaları için yardım etmektedir. Sokrates programı çerçevesinde yalnızca AB’ne üye ülkeler arasında karşılıklı işbirliği projeleri finansal destek alabilmektedir.
Geniş anlamda okul
Socrates , anaokulundan üniversiteye kadar bütün eğitim faaliyetlerini desteklemektedir. Buna örgün olmayan yetişkin eğitimi de dahildir. Eğitim kurumları yeni fikirlere ve uygulamalara açık olmak durumundadır.Bu nedenle çeşitli ülkelerdeki kuruluşlarla işbirliğine gitmek veya değişik sivil toplum kuruluşları ile çalışmak önemli görülmektedir.
Socrates, toplumdaki herkesin eğitimini hedeflemektedir. Bu kapsamda;
-Zorunlu eğitim çağındaki öğrenciler , gençler ve eğitimine devam edemeyen ancak devam etmek isteyen belli yaşın üzerindeki bireyler
-Öğretmenler; eğitim yöneticileri ve idari personel ile destek hizmetlerinde görevli olanlar
-Tüm eğitim kurumları
-Eğitimle ilgili kişi ve kuruluşlarla, kamu görevlileri ve karar organlarında görev alanlar, yerel yetkililer; aile kurumları; iş sektörü, eğitimle ilgili diğer kuruluşlar ve sivil toplum örgütleri hedef kitle olarak gösterilebilir.
Ortak öncelikler
Hedeflenen guruplar ve projeler ne olursa olsun Socrates ,Avrupa’nın çok kültürlü karakterini vurgulamak için başlatılmıştır. Bu çerçevede dezavantajlı grupların eğitimi Sokrates programı tarafından desteklenmektedir. Aynı şekilde, sosyal dışlama ve okullarda başarısızlığın ortadan kaldırması programın hedefleri arasında bulunmaktadır. Bu amaçla Yeni bilgi iletişim teknolojileri(ICT) kullanılarak büyük bir veri bankası oluşturulmuştur. Ayrıca, değişik Avrupa dillerinin öğreniminde yenilikler de Sokrates programı kapsamında teşvik edilmektedir.
Uygulama Alanları
Socrates değişik çalışmalardan oluşmaktadır:
-Comenius: okul eğitimi
-Erasmus : Yüksek öğrenim
-Grundtvig: yetişkin eğitimi ve diğer eğitim biçimleri
-Lingua: Avrupa dillerinin öğrenimi
-Minerva: Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojileri
-Eğitim sistemlerinin ve politikalarının izlenmesi ve yenilikler
-Diğer eğitim programları ile ortak faaliyetler