Kadınlar evde itikâfa girebilir mi?

Uzman SühaN

Administrator
Kadınlar evde itikâfa girebilir mi?
Ramazan ayının son on gününde, gece gündüz bir camide kapanıp ibadet etmeye, itikâf denir. Ramazan-ı şerifte itikâf, müekked sünnettir. Ancak itikâf, sünnet-i kifâye olduğu için bir mahallede birkaç kişi itikâfa girerse, diğerlerinin bu sünneti yapması gerekmez. İmkânı olanlar itikâfa girmeli. İtikâf eden, camide yiyip içer, yatar. Abdest için dışarı çıkabilir. Birkaç hadis-i şerif:
(İtikâfta olan, günahlardan uzaklaşır, her iyiliği işlemiş gibi sevaba kavuşur.) [İbni Mace]

(Bir devenin iki sağımı kadar itikâf eden, bir köle azat etmiş gibi sevab kazanır.) [Tenvir]

(Ramazanda on gün itikâf eden, iki defa [nafile] hac yapmış gibi sevab kazanır.) [Beyhekî]

(Allah rızası için bir gün itikâf, insanı Cehennemden çok uzaklaştırır.) [Taberanî]

Sünnet iki türlüdür: Sünnet-i hüda ve sünnet-i zevaid. Camide itikâf etmek, ezan okumak, ikamet getirmek ve cemaatle namaz kılmak sünnet-i hüdadır. Bunlar, İslam dininin şiarıdır. Bu ümmete mahsustur. (Hadikat-ün-nediyye)

Resulullah efendimiz, (Mirac gecesi, beşinci gökte, Osman’ın suretini gördüm. Bu mertebeye neyle eriştin, dedim. Mescitte itikâf etmekle diye cevap verdi) buyurdu. (M. Çihâr Yâr-i Güzin)

İtikâf; oruç, namaz gibi adak olunur. (Hastam iyi olursa, itikâfa gireceğim) denmez. (Hastam iyi olursa, Allah rızası için, şu kadar gün itikâfa gireceğim) demek adak olur. (S. Ebediyye)


7.jpg









İtikâf gibi başlı başına ibadet olan bir şeyi nezredenin, bunu yerine getirmesi gerekir. (Dürer)

Kadınlar camide itikâf yapmaz. Evdeyse şarta bağlıdır. Eğer mescid olarak kullandıkları bir oda varsa, o odada itikâfa girebilirler. Yemek yapmak, temizlik gibi ev işlerinin hiçbiri yapılmaz. Sadece ibadetle uğraşılır. Abdest gibi zaruri işleri yapmanın mahzuru olmaz. Ramazanın son on gününde olanı sünnet-i kifâyedir. Az itikâf da yapılabilir. Bir gün veya birkaç saat gibi... İtikâfa girenin oruçlu olması şarttır. Sadece Şâfiî’de oruçlu olma şartı yoktur. Diğer üç mezhepte oruçlu olmak şarttır. İmkânı olan kadınların evde itikâfa girmeleri, unutulmuş bu sünneti ihya etmeleri ve sünneti ihya etme sevabına kavuşmaları çok iyi olur.
Peygamber Efendimiz (sas), itikâfını son 10 günde yapardı. On gün itikâf yapamayacak olanlar ise kısa süreli itikâf gerçekleştirebilirler.

Birkaç saatlik itikâfların da yapılabileceğini aktaran Dr. Mehmet Yavuz Şeker, “İtikâf anlam itibarıyla Allah için bir köşeye çekilme anlamına geliyor. Yani sadece ibadetle meşgul olmak... Bunlar; Kur’an okuma, evrad ü ezkar, el-Kulûbu’d-Dâria okuma, cevşen, çeşitli dua mecmuaları gibi… Efendimiz’in (sas) tavsiye buyurduğu evrad ü ezkarla meşgul olunabilir. Daha geniş zamanlı itikâflarda işin tefekkür boyutu da var. Üstad’ın, Hocaefendi’nin kitaplarını okuyarak hem zikirle hem de tefekkürle dolu dolu yaşanmalı..” diyor.

Çocuklu bir annenin itikâfa niyetlendiğinde, çocuğunun yanında olmamasının gerektiğini söyleyen Şeker, “Çocuk, anneyi meşgul edebilir. Fakat çocuğa bakacak kimsesi yoksa ve başkasına verilemeyecek kadar küçükse, anne çocukla birlikte itikâfa niyetlenebilir. Kendisine bir çetele belirleyerek, ‘Çocuğuma şu kadar vakit ayırmalıyım, itikâfa da niyetlendim, onda da şunları yapacağım.’ diyerek plan çıkarmalı ve itikâfına niyetlenmeli.” diyor.

Çalışanların, Ramazan ayının son on gününde hafta sonuna denk gelen günlerini değerlendirebileceğini kaydeden Şeker, âlimlerin 1 saatlik itikâfların da olabileceği görüşünü aktarıyor. Kadir Gecesi’nde de itikâfa girilebileceğini dile getiren Şeker, “O kutlu geceye dair programlar düzenlenecekse, orada herkes bir köşeye çekilip tek başına itikâf yapabilir. Kadir Gecesi’nde ya da son 10 günden herhangi bir gün arkadaşlarla iftarda buluşarak sonrasında niyetlenerek hiç durmadan ibadetler yapılarak gece ihya edilebilir.
 
Geri
Üst