Otistikler için İş ve Mesleki Eğitim
İŞ VE MESLEKİ EĞİTİM
Devlet ,çağdaş nitelikleriyle çatısı altında toplanan ulusun gereksinimlerini karşılayarak, bireyi ve toplumu ,mutluluk ve güvenle yaşatma görevini yüklenen bir örgüttür.Uygarlığın edinimlerinden yararlanılarak aklın ve bilimin ışığında hakların en kutsalı olan yaşam hakkını geçerli ve gerçek kılmak insanlığın en önemli yükümlülüğüdür.
Yetersizliğin türü ve derecesi ne olursa olsun, engelli bireylerimiz aileleri ile birlikte eğitim ,korunma,istihdam edilebilir becerileri kazanma ,kişiliğin gelişimi ve toplumla kaynaşma süreçlerinin tümünden yararlanabilmeli ve bu olanaklar ,tüm engellilerin göz ardı edilemez ve kısıtlanamaz hakları olarak insanlığın vicdanında yerini bulmalıdır.
Gelişmiş ülkelerde özürlü bireylerin yukarıda sayılan tüm hakları ve ihtiyaçları devlet politikaları ile desteklenmekte ve güvence altına alınmaktadır.Bu sayede özürlü bireyler yaşamlarının her alanında üretime doğrudan katılabilmekte ve bundan dolayı öz güvenleri gelişmiş bireyler olmaktadırlar.Amerika’da 15 yaş üstü az fonksiyonel Otistiklere yönelik bağımsız iş atölyeleri olduğunu ve çalışmaların öğrencilerin yetenekleri ve fiziksel özellikleri göz önünde bulundurularak gerçekleştirildiğini öğrenmiş bulunmaktayız.
Ülkemizde özürlü bireylerin de üretken olup ,toplumun önemli dinamiğini oluşturabilecekleri yeni yeni anlaşılmaya başlanmıştır.Buna rağmen çıkartılan yasalar ve devletin bu bireylere sağladığı istihdam yeterli düzeyde değildir.
Bu konuda yaşanılan boşluk ülkemizde sivil toplum örgütlerinin ve bireylerin katkıları ile giderilmeye çalışılmaktadır.
Özetle, özel eğitime gerek duyan bireyler için Türkiye’de yaratılacak üretken dünyanın yaşamın gerçekleriyle kaynaşabilmesi için ,olaya sadece bir insanlık sorunu olarak bakmakla yetinmeyip ,bu dünyanın yapılanmasında önce’’engelliler politikasını ‘’sağlıklı ve gerçekçi biçimde saptamak ,hukuksal alt yapıyı oluşturmak ve buradan hareketle bir bütün olarak sosyal haklar ile örgütlenme koşullarını birlikte yürürlüğe koymak gerekmektetir.Geleceğin Türkiyesi’nde tüm özürlü bireylere mutlu ve üretken bir dünyanın kapılarının açılacağını düşünüyoruz.
İŞ VE MESLEKİ EĞİTİM
Eğitimde temel hedeflerimizden biri de bireyin mutluluğu ve yaşamsal hazzı alabilmesini sağlamaktır.Çeşitli sebeplerden dolayı normal eğitimden faydalanamayan özel donanım,personel ve yöntemlere ihtiyacı olan bireylerin de bu amaca ulaşabilmeleri için bir takım süreçlerden geçmeleri gerekir.Bunlar;
a-Bireysel ihtiyaçlar
b-Genel ihtiyaçlar diye sınıflandırılabilir.
Bireysel ihtiyaçlar:Kişinin özür ve özelliklerinin elverdiği ölçüde kendi kendine yetebilmesini kapsamaktadır.(Özbakım,konuşma,bedenini kullanma gibi)
Genel ihtiyaçlar:Bireyin sosyal bir varlık olan insana haz,toplumsal yaşantıların getirdiği birlikte yaşama ihtiyaçlarını kapsar.(Bunlar; birlikte hareket etme,paylaşma,iletişim,duyguları ifade etme,iş ihtiyacı gibi)
Devlet ,çağdaş nitelikleriyle çatısı altında toplanan ulusun gereksinimlerini karşılayarak, bireyi ve toplumu ,mutluluk ve güvenle yaşatma görevini yüklenen bir örgüttür.Uygarlığın edinimlerinden yararlanılarak aklın ve bilimin ışığında hakların en kutsalı olan yaşam hakkını geçerli ve gerçek kılmak insanlığın en önemli yükümlülüğüdür.
Yetersizliğin türü ve derecesi ne olursa olsun, engelli bireylerimiz aileleri ile birlikte eğitim ,korunma,istihdam edilebilir becerileri kazanma ,kişiliğin gelişimi ve toplumla kaynaşma süreçlerinin tümünden yararlanabilmeli ve bu olanaklar ,tüm engellilerin göz ardı edilemez ve kısıtlanamaz hakları olarak insanlığın vicdanında yerini bulmalıdır.
Gelişmiş ülkelerde özürlü bireylerin yukarıda sayılan tüm hakları ve ihtiyaçları devlet politikaları ile desteklenmekte ve güvence altına alınmaktadır.Bu sayede özürlü bireyler yaşamlarının her alanında üretime doğrudan katılabilmekte ve bundan dolayı öz güvenleri gelişmiş bireyler olmaktadırlar.Amerika’da 15 yaş üstü az fonksiyonel Otistiklere yönelik bağımsız iş atölyeleri olduğunu ve çalışmaların öğrencilerin yetenekleri ve fiziksel özellikleri göz önünde bulundurularak gerçekleştirildiğini öğrenmiş bulunmaktayız.
Ülkemizde özürlü bireylerin de üretken olup ,toplumun önemli dinamiğini oluşturabilecekleri yeni yeni anlaşılmaya başlanmıştır.Buna rağmen çıkartılan yasalar ve devletin bu bireylere sağladığı istihdam yeterli düzeyde değildir.
Bu konuda yaşanılan boşluk ülkemizde sivil toplum örgütlerinin ve bireylerin katkıları ile giderilmeye çalışılmaktadır.
Özetle, özel eğitime gerek duyan bireyler için Türkiye’de yaratılacak üretken dünyanın yaşamın gerçekleriyle kaynaşabilmesi için ,olaya sadece bir insanlık sorunu olarak bakmakla yetinmeyip ,bu dünyanın yapılanmasında önce’’engelliler politikasını ‘’sağlıklı ve gerçekçi biçimde saptamak ,hukuksal alt yapıyı oluşturmak ve buradan hareketle bir bütün olarak sosyal haklar ile örgütlenme koşullarını birlikte yürürlüğe koymak gerekmektetir.Geleceğin Türkiyesi’nde tüm özürlü bireylere mutlu ve üretken bir dünyanın kapılarının açılacağını düşünüyoruz.
İŞ VE MESLEKİ EĞİTİM
Eğitimde temel hedeflerimizden biri de bireyin mutluluğu ve yaşamsal hazzı alabilmesini sağlamaktır.Çeşitli sebeplerden dolayı normal eğitimden faydalanamayan özel donanım,personel ve yöntemlere ihtiyacı olan bireylerin de bu amaca ulaşabilmeleri için bir takım süreçlerden geçmeleri gerekir.Bunlar;
a-Bireysel ihtiyaçlar
b-Genel ihtiyaçlar diye sınıflandırılabilir.
Bireysel ihtiyaçlar:Kişinin özür ve özelliklerinin elverdiği ölçüde kendi kendine yetebilmesini kapsamaktadır.(Özbakım,konuşma,bedenini kullanma gibi)
Genel ihtiyaçlar:Bireyin sosyal bir varlık olan insana haz,toplumsal yaşantıların getirdiği birlikte yaşama ihtiyaçlarını kapsar.(Bunlar; birlikte hareket etme,paylaşma,iletişim,duyguları ifade etme,iş ihtiyacı gibi)