Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

-de, -da YAZIM KURALLARI

Gayet kolay: “dahi” anlamına gelen “de” ve “da” ait olduğu kelimeden ayrı yazılır.

Örneğin:

Olayı kendi açısından izleyen Aysel de şaşırmıştı ilk önce.” (Pınar Kür Yarın Yarın Everest Yay. s. 241).

Bir yer söz konusu olduğunda ise “de” ya da “da” eki bitişik yazılır:

Döndü, dolaştı, yeniden deniz kıyısında buldu kendini.” (a.g.e., s. 3)

Dahası var… Bağlaç olan “ki” de ayrı yazılır. Örneğin,

Hem neden yalan söylesin ki, bunda da hoşnutsuz kalınacak bir yan bulamaz.” (Adalet Ağaoğlu Ruh Üşümesi İletişim Yay.)

Hatta, soru anlamındaki “mi” de ayrı yazılır. Örneğin,

El midir iş gören, yoksa taş mı?” (Melih Cevdet Anday “Öğle Uykusundan Uyanırken” Ölümsüzlük Ardında Gılgamış Adam Yay.)

****

Da, de bağlacı ayrı mı bitişik mi yazılır?

Da, de bağlacı ayrı yazılır; ancak, kendisinden önceki kelimenin son ünlüsüne bağlı olarak büyük ünlü uyumuna uyar ve da, de biçimini alır: Kızı da geldi gelini de. Orhan da biliyor. Oğluna da bildirdi. Sen de mi kardeşim? Güç de olsa. Konuşur da konuşur.

UYARI: Ayrı yazılan da, de hiçbir zaman ta, te şeklinde yazılmaz.

UYARI: Ya sözüyle birlikte kullanılan da mutlaka ayrı yazılır (ya da).

UYARI: Da, de bağlacını kendisinden önceki kelimeden kesme ile ayırmak yanlıştır. Bu bağlacı tamamen ayrı yazmak gerekir: Ayşe de geldi (Ayşe'de geldi değil).

UYARI: Bulunma hâli eki olan -da, -de, -ta, -te'nin da, de bağlacı ile hiçbir ilgisi yoktur; bulunma hâli eki getirildiği kelimeye bitişik yazılır: devede kulak, evde kalmak, yolda kalmak, ayakta durmak, çantada keklik. Yurtta sulh, cihanda sulh. Dilde, fikirde, işte birlik.


alıntı
 
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

Arkadaşlar,

demin bir program izliyordum, kısa mesajla gönderilen yazılar da kayan bir şeritle yayının altından veriliyordu...

Bir izleyici profesyönel yazacağına "purofosyonel" yazmıştı

herkes yazacağına herkez demişti

değil yazacağına deyil yazmıştı

Türkçe'de ğ harfi konuşma esnasında sertliğini bırakarak /y/ sesi gibi çıkar. Bu da konuşma esnasında kulağa y harfi gibi gelir. Bu nedenle yazarken de ğ yerine y harfini kullanırlar.

beğenmiyorum yazmak yerine beyenmiyorum

eğlenceli yazmak yerine eylenceli .... gibi


Türkçemize Sahip Çıkalım
 
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club






Atatürk’ ün “Türk dili dillerin en zenginlerindendir. Yeter ki bu dil şuurla işlensin” sözünü esas alarak dilimizin gücüne inanalım. Geliniz hep birlikte bu değerli hazineyi bütün dünyanın hizmetine sunalım. Türkçeyi dünya dili yapalım.


Dilimize sahip çıkalım!


DİLİMİZ KİMLİĞİMİZDİR
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

sonuna kadar destekliyorum , çok güzel paylaşımlar, ellerinize sağlık arkadaşlar :)
 
Son düzenleme:
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

Bir milletin uzun ömürlü olabilmesi; edebiyatının devam etmesi ve ait olduğu toplumu tarafından bilinip edebi eserlerinin okunarak değerlendirilmesine bağlıdır. Edebiyat bir toplumun düşünce yapısını oluşturan, toplumun fertleri tarafından geçmişin ve geleceğin sentezini sağlıklı yapılmasını sağlayan; onların düşünce ufkunu geliştiren değerler bütünüdür. Bu değerler bütününü de etkili kılan dildir.

Bir gün Konfüçyüs'e: ''Bir memleketi yönetmeye çağrılsaydınız yapacağınız ilk şey ne olurdu?'' diye sormuşlar. Konfüçyüs şöyle cevap vermiş: ''Hiç şüphesiz, dili gözden geçirirdim. Dil kusurlu olursa, sözcükler düşünceyi anlatamaz. Düşünce iyi anlatılmazsa, yapılaması gerekenler doğru yapılamaz. Vazifeler gereği gibi yapılmazsa gelenek ve kültür bozulur. Gelenek ve kültür bozulunca, adalet yanlış yola sapar. Adalet yoldan çıkınca şaşkınlığa düşen halk; ne yapacağını, işin nereye varacağını bilemez. İşte bunun içindir ki, hiçbir şey dil kadar önemli değildir.'' Bu, devletimizin bekası, milletimizin selameti ve geleceğimizin temelini oluşturan genç nesillerimizin manevi değerle örgülenmesi adına dile ne kadar çok önem vermemiz gerektiğini ifade eden güzel bir kıssa... Kıssadan hisse almayı bilmemiz gerekir. Bu cümleden olarak, kendi dil ürünlerimizi okursak onlarda bin bir derde deva kıssalara ulaşır ve kıssalardan payımıza düşeni alırız.

Dilini iyi kullanamayan, kelime hazinesi zengin olmayan ailelerde anne babanın çocuklarına şiddet kullandıkları, onları sözle ikna edemeyip fiziki güçle sindirmeye çalıştıkları değişik araştırmalarda ortaya konmuştur. Bu durum yetişkin insanlar için de geçerlidir.

Dilin inceliklerini kavrayamayan, konuşmalarında seçtiği kelimelerin manalarına vakıf olamayan insanlar; duygu ve düşüncelerini karşısındakine istediği gibi aktaramaz. Aktarsa bile yanlış anlamalara yol açacağı için bazı sıkıntılarla da karşılaşacaktır. İstenmeden gerçekleşen bu yanlış anlaşılmaları telafi etmek durumunda kaldığımız zamanlar olmuştur. Kusurumuzu örtelim derken dile vakıf olmadığımız, ifadelerimizi zenginleştirecek sözcükler bulamadığımızdan daha da beter hatalar yaptığımız hatta gülünç duruma düştüğümüz vakidir. Globalleşen dünya söyleminde, kültürler arası anlaşma(iletişim) vasıtaları üretilirken kendi toplumumuzdaki insanlarla sağlıklı iletişim kurulamaması hazin bir durum olsa gerek. İletişim noktasında kendi çocuklarımızla yaşadığımız kazalar düşünüldüğünde, işin önemi daha çok anlaşılacaktır.

Söz, düşüncelerin bir kişiden diğerine aktarılmasında önemli rol oynar. Bunu, başarıyla kullanabilenler, hem anlattıklarıyla kalplerde inşirah uyandırmışlar hem de hitap ettikleri kişileri yönlendirmişlerdir. Kendi insanımızla sağlıklı iletişim kurabilmemiz; çocuklarımızın da Orhun Abideleri'yle başlayıp Mevlanalar, Yunus Emreler ve Yahya Kemallerle örgülenen kültür havuzunda milli kimliğini bulabilmesi için ''hayatla arasında ince bir damar bulunan'' dil denilen vasıtayı etkin kullanması gerekir.

Dili etkin kullanabilmemiz için, dili tesirli kılacak eylemleri yerine getirmemiz gerekir. Nedir bu eylemler?

Birincisi, konuşmalarımızı güzel sözlerle süslemektir. Yunuslar, Akifler gibi her asra inşa edilmiş edebi membalarımızdan kana kana içip söylemlerimizi bu söz üstatlarının kelimeleriyle renklendirmemiz diyalog kurduğumuz insanlarda tesir uyandıracaktır.

İkincisi, edebi hazinelerimizi (kitaplarımızı) dost edinmek yani okumak. Edebiyat bir milletin kültürü, tarihi geçmişi, hayat anlayışı olduğundan onun ürünleri kabul edilen kitapları okumak; satır aralarında saklı bulunan kültüre, tarihe vakıf olmak anlamına gelir. Bütün bunları elde etmek ancak edebi kitaplarımızı okumakla, kütüphanelerimizde süs unsuru olmaktan kurtarmakla mümkün olacaktır.

Kitap okumalarımızın diğer önemli bir ayağı da aile içi okumaları ve kitap değerlendirmeleridir. Bunun ideal bir uygulama olacağını düşünüyorum. Bu bağlamda, aile fertleri her akşam bir yandan sıcak çaylarını veya köpüklü kahvelerini yudumlarken diğer yandan da kitap okuyup okudukları yerlerin değerlendirmelerini yaparlarsa hem aile fertlerinin düşünce ufku genişlemiş hem de aile bireyleri arasında düşünce birliğinden kaynaklanan sağlıklı iletişim sağlanmış olacaktır. Toplumun en küçük çekirdeği olan aile, iletişim noktasında bir sıkıntı yaşamazsa toplum da aynı şekilde, zamanla kıvamını bulacaktır.

Diğer önemli unsur da yazma uğraşısıdır. İnsan, kitap okuyarak dolar; yazarak olgunlaşır. Edebi eserleriyle beslenen insan, bu beslenme kaynaklarından mülhem ifadelerini yazıyla geleceğe aktarırsa hem çağına hem de çağlar sonrasına hitap etmiş; kendi tecrübelerini ve irfan kaynaklarını herkesin istifadesine sunmuş olur. Netice itibariyle, söylemlerini tesirli hale getirir, gerek toplumla gerekse toplumun bireyleriyle sağlıklı iletişim kurar.

Dilinin inceliklerini bilen ve edebiyatının zengin hazinesinin farkında olan bireyler, duygu ve düşüncelerini aktarma noktasında sıkıntıya düşmeyecekleri bir gerçek. Bunun yanında dil ve edebiyatına sahip çıkarak onların gelişmesine de katkı da bulunacaktır. Namık Kemal: ''İnsan topluluklarının gelişmesi, her şeyden önce dil ve edebiyatlarının ilerlemesine bağlıdır.'' der bir yazısında.

Toplumumuzun gelişmesi, dil ve edebiyatımızın ilerlemesi; insanımızın iletişim kazaları yaşamaması dileğiyle...



Mikail Doğan
Özel Keçiören Samanyolu Lisesi
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni
 
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

TÜRK DİLİNİN AİT OLDUĞU DİL AİLESİ, GENEL ÖZELLİKLERİ

Türkçe, diğer Türk dilleriyle birlikte Altay dil ailesinin bir kolunu oluşturur. Bu ailenin diğer üyeleri Moğolca, Mançu-Tunguzca ve Korecedir. Japoncanın Altay dil ailesinin bir üyesi olup olmadığı konusu tartışılmaktadır.

Türkçe, diğer Altay dilleri gibi eklemeli, yani sözcüklerin eklerle yapıldığı ve çekildiği, sondan eklemeli bir dildir.

Türkçe sözcüklerde, Arapça, Almanca vb. dillerde görülen erillik, dişillik (yani cinsiyet ayrımı) özelliği yoktur.

Türkçede sayı sıfatlarından sonra gelen adlar çoğul eki almazlar. Yani üç ağaçlar değil üç ağaç.

Önlük-artlık (kalınlık-incelik) ve düzlük-yuvarlaklık uyumları vardır. İlk uyuma göre bir sözcükteki ünlüler ya hep art veya ön, ikinci uyuma göre de ya hep düz veya yuvarlak olurlar.

f, j ve h ünsüzleri Türkçe kökenli sözcüklerde bulunmazlar. (Bir kaç Türkçe sözcükte başka seslerden değişmiş olarak f görülebilir: öfke < öpke, ufak < ubak vb.)

Türkçe sözcüklerde söz başında bulunabilen ünsüz sayısı sınırlıdır: b, ç, d, g, k, s, t, v, y.

c ünsüzü, söz başında başka ünsüzlerden değişmiş olarak bir kaç sözcükte bulunur: cibinlik < çıpın vb.

n ünsüzü Türkçe kökenli sözcükler içinde yalnız ne ve türevlerinde bulunur: ne, neden, niçin, nasıl vb.

p ünsüzü de söz başında, bir kaç Türkçe sözcükte b'den değişmiş olarak bulunur: piş- < biş-, parmak < barmak vb.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

Ataturk_Alfabe.jpg



Atamız bunca çabayı bu dili tekrara kaybedelim diye vermedi. ve kimsenin buna hiçbir hakkı yok. türkçemize sahip çıkalım....
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Ce: Türkçemize Sahip Çıkalım Fan Club

DOĞRU YAZALIM, DOĞRU OKUYALIM

dekan, ikametgâh, fonetik, çocuk ayakkabısı, İngilizce, baz almak, çoğun.

“Fakültenin yönetiminden sorumlu amir” anlamında Almancadan dilimize geçen dekan zaman zaman yanlış telâffuz edilen kelimelerden biridir. Geçen yazımızda söz konusu ettiğimiz ekonomi, mekanik kelimelerinde olduğu gibi bu kelimeyi de dekân biçiminde, kan hecesini dükkân kelimesinin kân hecesine benzer incelikte söyleyen ve okuyanlara rastlamaktayız. İlk hecedeki ince ünlünün etkisinde kalınarak ikinci hecenin ünlüsü gereksiz yere inceltiliyor.

Aslı olmamakla birlikte, “Türk Dil Kurumu düzeltme işaretini kaldırdı.” denmeye başlandığı son 20-25 yıllık süreç içinde Türkçe konuşan ve yazanlar bu tür bozuk söyleyişleri duyar oldular. Söyleyişte giderek örnekleri artan bu durumun düzeltme işaretiyle birinci derecede ilgili olduğunu, düzeltme işaretinin imlâdaki yeri üzerinde durulmamasından kaynaklandığını söyleyebiliriz. Kısaca dekân bey değil, dekan bey söylenir ve okunur.

İkametgâh

Yeri gelmişken ikametgâh kelimesinin ikinci hecesindeki ka’nın ince okunuşu üzerinde de duralım. Arapça ikamet sözüyle Farsça -gâh ekinden oluşan bu kelimede ilk hecedeki ince ünlünün etkisinde kalınmakta ve ka hecesi yanlış olarak ince okunmaktadır. Aslında bu yanlış kullanıma gidiş, biraz da Türkçede ince k ile kalın k seslerinin aynı harfle gösterilmesinden kaynaklanıyor. Yeni alfabemizi 1928’de düzenleyenler, böyle bir sorunla ileride karşılaşılacağına belki de ihtimal vermemişlerdi. Onlar düzeltme işaretinin etkin bir biçimde kullanılmasıyla bu sorunun giderilebileceğini sanıyorlardı.

Dikkat edilirse düzeltme işaretinden çok, kelimelerin içerdiği ünlüler birbirini etkiliyor. Bu etki genel olarak ileri doğru olduğu gibi geriye doğru da olabiliyor. Ancak bu etki, kelimenin imlâsı ve ölçünlü (standart) dildeki söyleyişi dikkate alındığında kabul edilemez.

Burada akla şöyle bir soru gelebilir: Söyleyişi imlâ mı etkiliyor? Verilecek cevap şüphesiz evettir. Bazen’i bazan diye yazdığımız yıllarda bu sözü bazan diye okuduk ve kullandık. Demek ki bir kelimenin imlâsı aslına uygun bir biçimde düzenlenmemişse, eksik veya yanlış yazılmışsa, gereği gibi işaretlenmemişse telâffuzu da yanlış oluyor. 1960’lı yıllarda ile edatının kelimeye eklenmesi sırasında le hecesi ince ünlüsü ile korunuyordu. Bu sebeple dolayısıyle diye yazılıyordu. Bu söyleyiş, bugün hâlâ duyulabilmektedir. Ancak şimdiki imlâ anlayışı bunu dolayısıyla biçiminde kabul etmiştir. Bu durumda şimdi dolayısıyla söyleyişi yaygınlaşacağa benziyor. Öte yandan Ümit’in örneğinde olduğu gibi son sesteki ses değişikliğini öğretmemişsek, bu kelime yazıldığı gibi Ümitin diye okunur, “ümidin” okunuşuna özen gösterilmez. Görüldüğü gibi yazılı biçim büyük ölçüde okunuşu, söyleyişi olumsuz olarak etkiliyor. Üstelik bizde “Türkçe yazıldığı gibi okunur.” diye kabul görmüş yanlış bir kanaat var.

Soruyu bir de şöyle soralım: Söyleyiş imlâyı etkiler mi? İşte yıllardır içinden çıkamadığımız ve bugün yaşadığımız meselelerin temelinde bu soruya doyurucu ve net bir cevap veremememiz yatmaktadır. Hâlbuki yeni Türk harfleri kelimelerin ses değerlerini yeterince karşıladığı için kelimelerin imlâsıyla oynamamayı gerektiriyor. Şu veya bu ses söylenmiyor; dolayısıyla söylenmeyen sesin karşıladığı harfi atalım deyip keyfî bir tutum içine girmek doğru değildir. Vaktiyle Tahsin Banguoğlu Hocamız kâğıt kelimesinde yumuşak g sesinin yazılmamasını savunuyordu. (bk. Dil Bahisleri) Pek ilgi görmedi. Söylenişi raslamak’tır, öyleyse rastlamak değil, raslamak yazmalıyız dendi ve imlâ kılavuzları, sözlükler bu kelimenin yıllarca raslamak diye yazılmasını önerdi. Dershane demiyor, dersane diyoruz. Öyleyse dersane yazalım diye diye imlâ ile çok oynanmıştır. Bugün dersane yanında tabelâsına dershane yazdıran da var. İmlâda görülen bugünkü istikrarsızlık, 1928’de Arap harflerinden Lâtin harflerine geçerken o günün bilim ve sanat adamlarının getirdiği esasları, koydukları kuralları bozmamızdan ve imlâya çok müdahale etmemizden kaynaklanmaktadır. Bu bakımdan tutulacak yol öncelikle kelimelerin imlâsında istikrarı sağlamaktır. Oturmuş imlâyı ilkokuldan üniversiteye kadar devletin bütün eğitim kurumları benimsemelidir. Söz konusu herhangi bir kelimenin söylenişi bize göre şöyledir diye imlâsını değiştirme ve bu konuda dayatma yolu kapanmalıdır.

fonetik

“Türkçe fonetik bir dildir.” Sık sık duyulan bir cümle. Önce fonetik ne demek, bunu görelim. Fransızca kökenli bu söz aslında bir sıfattır. “Sesle ilgili” demektir. Bir de “Sesleri bütün özellikleriyle ve ayrıntılarıyla gösteren” diye tanımlanmıştır. (bk. Türkçe Sözlük) Bununla bir dilin seslerinin gırtlaktan dudaklara kadar uzanan ses yolundaki oluşumu sırasında kazandığı bütün özellikler kastedilir. Bu arada fonetik yerine sescil teriminin de kullanıldığını hatırlatalım.

Bu kısa açıklamalardan sonra “Türkçe fonetik bir dildir” sözüne gelelim. Fonetik sözü burada yerinde kullanılmamıştır. “Türkçe sescil bir dildir.” de denemez. Fonetiği “sesle ilgili” anlamıyla alır ve Türkçe, sesle ilgili bir dildir dersek anlamsız bir cümle yapmış oluruz. “Türkçe, seslerin bütün özelliklerini ve ayrıntılarını gösteren bir dildir.” diye ikinci anlamıyla fonetik sözünü değerlendirirsek bu cümlemizle de gerçeği ifade etmemiş oluruz. Az da olsa söyleyip de yazmadığımız veya yazıp da farklı okuduğumuz ünlü ve ünsüzler var.

“Türkçe fonetik bir dildir.” cümlesini Cumhuriyet gazetesinin ekinde Ülkü Giray kullanmış. (28.2.1999) Modaya uyarak Ülkü Hanım da “Son yıllarda Türkçe’nin hızla bozulmasına yol açan etkenlerden biri de Türk Dil Kurumunun fildişi kulesinden inip güncel sorunlara eğilmemesi.” demiş. Ü. Giray, Yanlışları ve Doğrularıyla Güzel Konuşma ve Dilimizde Yerleşmiş Arapça ve Farsça Sözcükleri Okuma Kılavuzu biçiminde uzunca bir adı olan kitabını, Türk Dil Kurumunun görevini yapmadığı için yazdığını, yazmak zorunda kaldığını bu gazete ekinde ifade ediyor. (Kitap hakkındaki yazımın künyesi dipnotta verilmiştir.)

Ü. Giray’ın gazete ekinde çıkan birkaç cümlesini alarak bu dili imlâsıyla, söyleyişiyle kimlerin yozlaştırdığının bir örneğini verelim. Ü. Giray, “Türkçe fonetik bir dil. Yani hemen hemen konuşulduğu gibi yazılıyor. İncelik burada, yazıldığı gibi konuşulmuyor.” diyor.

Öğrenmenin yaşı yok, daha neler öğreneceğiz! Türkçe yazıldığı gibi konuşulmuyor. Konuşulduğu gibi yazılıyor! Söze Ü. Giray şöyle devam ediyor:

“Meselâ a ve e sesleri konuşurken daralır ı ve i olur. .... yapacak yazar yapıcak deriz; ama uygulanmıyor bu kurallar.”

Demek ki birileri dile kural koyuyor ve uygulanmasını istiyor.

a, e ünlülerinin daralması Türkçede görülen bir ses olayıdır. Ancak bu ses olayı, sınırlı şartlar ve sebepler içinde gerçekleşir; “a,e sesleri konuşurken daralır.” diye genel bir hüküm verilemez. TRT’ciler yıllardır bu dili istedikleri gibi yoğurmaya, biçimlemeye çalıştılar. Ellerinden gelse yapiceği, aliceği, ediceği, vericeği diyecekler. Çünkü örnek alınan kişiler İstanbullu imişler ve böyle konuşuyorlarmış. Yıllardır Devlet Eski Bakanı yanlış bir tamlamadır dendi. TRT Danışma Kurulunun yaptığı seminerde de uzmanlar bu sorunu dile getirdiler, ama bir türlü yanlışlardan dönülemiyor.

çocuk ayakkabısı

Çocuk ayakkabı, erkek ayakkabı, bayan ayakkabı, bayan ceket söyleyişleri artık mağazalarda bir çağdaşlık belirtisi olarak görülmeye başlandı. Çocuk ayakkabısı, erkek ayakkabısı, bayan ayakkabısı, bayan ceketi dense sorun yok. Bunlar birer belirtisiz isim tamlaması olarak dilimizin kurallı örnekleridir. Nedense -sı, -ı iyelik eki kullanılmıyor. Yoksa ayak-kab-ı birleşik kelimesinde kalıplaşmış ve görevini kaybetmiş -ı iyelik eki yeterli mi görülüyor? Yeniden bir iyelik eki getirmek doğru bulunmuyor mu? Ne yapmalı? Mağazalardaki bu tabelâlara tebeşirle bir iyelik eki mi ekleyelim?

“Dil toplumun ortak malıdır. Siz müdahale edemezsiniz.” diyen çatlak sesler gazetelerde, dergilerde yer alıyor. Peki bu yozlaşmanın önüne kim geçecek? Halkın bu konularda bilinçlenmesini ne zamana kadar bekleyeceğiz? Birlik Radyo, Şov Radyo örneklerinde olduğu gibi tamlamalar yanlış kuruluyor ve bu yanlış adlandırmaların önüne kimse geçemiyor. Ankara Radyosu gibi Birlik Radyosu, Şov Radyosu dense diyeceğimiz yok.

İngilizce

Yabancılara Türkçe öğreten resmî bir kuruluşun eleman almak üzere verdiği ilânda “İngilizce ve Almanca dillerinde...” deniyor. Yaygın olarak bu söyleyişi başka yerlerde de görüyor ve duyuyoruz. Bunlara Türkçe dili’ni de eklersek acayiplik daha açık ortaya çıkar. -ce eki bu tür örneklerde dil kavramını karşılıyor. Eskiden Arabî, Farisî, İngilizî, Türkî biçimindeki söyleyişler zamanla Arapça, Farsça, İngilizce, Türkçe diye kullanıldı ve bir dilin adı bu biçimde ifade edildi. Lisan kavramını karşılayan -ce ekinden sonra tekrar dil kelimesini kullanmaya gerek yoktur. İngilizce ve Almanca bilen ... denir veya İngiliz, Alman dillerini bilen diye ilân verilir.

baz almak

“Asitle birleşince tuz oluşmasına sebep olan madde” diye kimya kitaplarından tanıdığımız baz kelimesi, bu kez baz almak biçiminde karşımıza çıkıyor. Fransızca kökenli olan baz (base), İngilizceden yapılan çevirilerle güncelleşti. Baz almak kavramı esas almak, temel almak biçiminde dilde hâlâ da yaygın olarak kullanılıyor. Anlaşılan esas almak, söyleyene çağdaş bir görünüm vermiyor! Gazeteler, radyo ve televizyonlar bu tür yozlaşmaya maalesef aracı oluyor. Bu kullanımın son örneğini Star gazetesinde gördüm. Cümle şöyle: “Ecevit’in bizzat kaleme aldığı, gazeteniz star’da yayınlanan metni baz aldılar.” (4.6.1999)

Bu cümlede gazete adı star büyük harfle başlamalıydı. Ayrıca yayınlanan da yayımlanan olmalıydı.

Bir günlük gazetedeki imlâ ve anlatım hataları bir araya getirilse bu konuda her hâlde her gün bir makale yazılabilir. Ya o radyoda kendilerini DJ, VJ olarak takdim edenlerin anlatımları ... Her değeri, el birliği ile yozlaştırmaya ne kadar da hazırız.

çoğun


“Ekseriya” karşılığı olarak vaktiyle önerilen, ancak yeterince ilgi görmeyen çoğun sözünü Sayın Nermi Uygur kullanıyor. Dileriz ki çoğun bir gün tutunur. Çok kelimesine zarf yapan -un araç durumu eki getirilerek kurulmuş olan bu kelime N. Uygur’un cümlesinde şöyle geçiyor: “Öyle değil mi? Hangi varlık alanına ilişkin olursa olsun, gerçi bilgi sağlamak çoğun konuşmaya düşen bir başarıdır. Çoğun konuşurken konuşmamızla konuştuğumuz için bilgi koyarız ortaya. (Nermi Uygur, Dilin Gücü, Yapı Kredi Yayınları 1999, 46.s.) Çoğun konuşma, çoğun konuşurken, konuşmamızla, konuştuğumuz gibi tekrarlar gerçekten anlatımı bozuyor.

N. Uygur, modaya uyup cümlelerine batı dillerinden kelime aktarmaları yapmıyor, her kavramın Türkçesini arıyor. Kendisini bu açıdan kutluyorum. Ancak aşağıda vereceğim kelimeleri neden birleşik yazdığına bir anlam veremedim. Kitabın çeşitli sayfalarından vereceğim örnekler şunlar: şimdiyedek (17.s.), öteyandan (17.s.), biryana (17.s.), biryandan (17.s.), varolma (17.s.), biriki karşılaşma (17.s.), köksaldığım (18.s.), sözgeçirdiğini (18.s.), herzaman (18.s.), elaraçları (18.s.), birtek (18.s.), alacakaranlık (18.s.), ortaşekerli (49.s.), saçakaltında (49.s.), sözaldıktan sonra (33.s.), tekinsan (50.s.), yoketmek (50.s.), varıncayadek (50.s.), güngüne (54.s.), belbağladığımız (63.s.), dörtbiryana (63.s.) vb. Bu gidişle Türk dilinin imlâsı nasıl düzen tutturacak?

Yazarın imlâdaki bu tutumu, bizi Almancanın etkisinde kalındığı düşüncesine götürüyor. Aydınlarımız arasında genel olarak böyle bir tutum var. Avrupalı airport diye iki kelimeyi bitişik yazıyorsa biz de bunda bir hikmet var deyip havameydanı’nı gereksiz yere bitişik yazmaya kalkışıyoruz. Bu durumda hiç kimse de, bizim imlâmızı İngiliz imlâsı mı yönlendirecek diye karşı çıkmıyor. Öte yandan acaba Almanca, Fransızca, İngilizce bir metni yazarken bu dillerin kelimelerini kişisel bir tutum içine girip bitişik yazmak söz konusu olabilir mi? Elbet olamaz. Peki bizdeki bu keyfîlik nasıl önlenecek? Artık aydınlarımız kişisel imlâdan vazgeçmelidir.

alıntı
 
Geri
Üst