Ücret mukabili Kuran okumak

  • Konbuyu başlatan İslami Yazar
  • Başlangıç tarihi
İ

İslami Yazar

Forum Okuru
Ücret mukabili Kuran okumak
Kuran'ı Kerim'i tilavet etmek büyük ibadetlerden biridir. Cenabı hak muhtelif ayetlerinde Kurani Kerim'i tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek, Büyük mükafatlarla mükafatlandıracağını vadediyor.
Peygamber efendimiz de Kuranı Kerim'in her harfi için on hasene olduğunu müjdeliyor. Ancak başkası için Kuranıkerim tilavet etmek hususuna gelince bazı ihtilaflar vardır. İmamı Şafii ile bir çok ashap; namaz, oruç ve zekat gibi ibadetler başkası için caiz olmadığı gibi tilavet de başkası için caiz olmaz diyorlar.



Ücret mukabili Kuran okumak.jpg


Hanefi ulemasıyla Şafii ulamasının bir kısmı duaya kıyas etmek suretiyle başkası için Kuranıkerim okumak caizdir demişlerdir. Ancak Şafii mezhebine göre kabristanda be ne yetin yanında Kuranıkerim okumak rahmetin inmesine vesile olduğu için birisinin kalpten hatırlayıp kuranı Kerem'in çaba bu kadar filan adama ver, diyerek dua etmekte hatırlanan adamın kimsenin rahmete mazhar olmasına vesile olur. Bu takdirde tilavet ücreti alınabilir. Ama Hanefiler'e göre İtaat ve ibadet karşılığında ücret almak haram olduğundan Kuranıkerim menfaat karşılığı okumak caiz değildir. Ücret alanda verende mesuldür. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: Kuranı kerimi tilavet ediniz fakat karşılığında Ücret alıp menfaat sağlamayınız.

Hanefi Mezhebinin son âlimleri ezan, imamlık, vaz ve Kuranıkerim öğretmek mukabilinde Ücret almaya cevaz vermişlermiş. Çünkü ücret mukabilinde muayyen kimselere bu vazifeyi yaptırmazsa görev Aksaklığı olacak ve İslamın Kuralları ortadan kalkmasına vesile olacaktır.

Peygamber efendimiz zamanında ölü için Kuranıkerim okuduğunu dair sahih bir hadis bulunmamaktadır. Ancak yukarıda belirttiğim gibi hanefi Uleması duaya kıyasla, Ölmüş olan kimse için okunur diye hükmetmişlerdir. Hülasa: hanefi mezhebinde imamlık ezan ve tedris dahil, Her ibadet mukabilinde ne ücret alınır ne de verilir.

Übey bin Ka'b diyor ki, birisine Kuranıkerim öğrettim. Oda bana bilge hediye etti, durumu peygambere anlattım. Bu münasebetle Peygamber efendimiz buyurdu ki: almışsan ateşten bir yay almış olursun. Bunun üzerine yayı geri çevirdim.

Peygamber efendimiz bir hadisinde de şöyle buyurmuştur: Kuranıkerim okuyoruz ve dileklerinizi Allaha götürürüz. sizden sonra öyle kimseler gelecek ki Kuranıkerim okuyacak ve halka el açacaklar.

Fakat Ulamayı müteahhirin, (Hicret'ten üç yüz yıl sonra gelen ulama) Beytül malın ( devlet hazinesi) yardımı kesilip dine bağlılık gevşedikten sonra, İmamlık, ezan ve tedris gibi İslam'ın şiarı sayılan ibadetler mukabilinde ücret verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesiyle ücret almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir.

Ama İslam'ın şiarı değil, şahsi ibadet Sayan Kuranıkerim tilavet etmek gibi bir ibadet mukabilinde asla ücret almak ve vermek caiz değildir. Maalesef zamanımızda para ve çıkar için öyle şebekeler kurulmuş ki ses sanatçılarına rahmet okutuyorlar. Halkı soyup soğana çeviriyorlar. Selam ve dua ile.
 
Bende ücret karşılığı kuranı kerim okunmasını doğru bulmuyorum. Hediye almak bile doğru değil bence. Yapılacaksa Allah rızası gözetelilerek yapılmalı.İşi ticarete dökmek hiç doğru değil. Paylaşım için teşekkürler hocam .
 
Hocam yine arkadaşımın bir sorusu var. Kendisi kuranı kerim okumayı bilmiyor. Yasini türkçe okuyormuş. Ücret karşılığı vefat eden babasına kuranı kerim okutuyormuş. Bu durumun sakıncası olup olmadığını ve sevabını soruyor .
 
Merhabalar Melis hanım. Kuranı kerim okumayı bilmeyen kişiler bir başkasına ücret mukabili kuran okutamaz. bu dinen haramdır. Ancak rica eder ve okuyan kişide bir şey talep etmezse makbul olur. Okumayı bilmeyen kişi illaki okunsun düşüncesinde ise bunu haram olan ücret mukabili yaptırırsa hayır olmaz haram karışır işin içine. Onun için en güzeli kendisi öğrenip okuması, bilmiyorsa da bilenden rica etmesi gerekir.
 
Geri
Üst