William Edward Boeing

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
William Edward Boeing
William Edward Boeing (1881 - 1956)

Uçak üretiminde 18 yil çalisan Amerikali Boeing, bu süre içinde ulusal bir imparatorluk kurdu. Amerikan havacilik endüstrisinin uluslararasi çapta yönetici pozisyonuna gelmesini sagladi.

Detroit/Michigan'da dünyaya gelen Boeing varlikli bir kereste tüccari olan Alman asilli babasini sekiz yasindayken kaybetti. Kendisine yasami boyunca damgasini vuran mükemmeliyetçiligi Viyanali annesinden aldi. Isviçre'de ve ABD'de, 1904'ten sonra Yale Üniversitesi'nde egitim gördü. Üniversiteden mezun olmasina bir yil kala, babasi gibi Grays Harbour/Washington'da kereste ticareti yapmak üzere okulunu birakti.

1908'de Seattle'e yerlesen Boeing 20. yüzyilin basinda ortaya çikan teknik öfori (heyecan) çerçevesinde, önce tekne ve otomobil olmak üzere motorlu binek araçlarina ilgi duymaya basladi. 1910'da yapilan ilk ABD pilot toplantisinda motorlu uçaklara olan tutkusunu kesfetti. Amerikan Deniz Kuvvetlerinde mühendis olarak çalisan arkadasi Conrad Westervelt ile birlikte ilk kez 1914'te bir uçaga binince, Boeing daha iyi bir uçak tasarlamaya karar verdi. Uçus dersleri aldi, ilk uçagini (su uçagi) satin aldi, bir Aero Kulüp (Havacilik Kulübü) kurdu ve Westervelt ve 21 kisiyle birlikte tahtadan ve piyano tellerinden ürettikleri ilk iki uçagi yaptilar.

Önceleri Pacific Aero Products olarak tescil ettirdigi küçük sirketinin adini 1916'da Boeing Airplane Company (Uçak Sirketi) olarak degistirdi. Mükemmel bir is teslim etmeyen bütün çalisanlari aninda isten atan Boeing, Birinci Dünya Savasi'nda ordu için çalisarak 50 tane talim uçagi sagladi. Savastan sonra sirketine siparis almakta zorlanan ve yilmaz bir iyimser olan Boeing o ara yatak odasi mobilyasi ve kayik üretimine geçti.

Boeing 1919'da ilk kez uçakla Vancouver'den (Kanada) Seattle'e posta tasiyinca, uçaklari için yeni bir kullanim alani kesfeti. Bu konudaki öncülügü, sirketinin yolunu çizdi. Amerikan Posta Idaresi 1927'de Sikago-San Francisco hattinda düzenli hava tasimaciligi için teklif aldiginda, Boeing kiti kitina hesapladigi fiyatlariyla hem rakiplerinin alaylari, hem de posta idaresinin kuskulu tepkisiyle karsilasti. Yine de fabrikadan yeni çikmis ve hem yolcu, hem de 500 kilo tutarinda postayi tasiyabilecek kapasitede 25 tane uçagini sununca, ihaleyi kazandi. Pacific Airlines sirketini satin alinca 1925'te Seattle-Los Angeles hatti da eklendi ve sirketi 800 çalisaniyla ABD'nin en büyük uçak firmasi oldu.

Basarilariyla yetinemeyen Boeing, finans gücünü yükseltebilmek için firmasini anonim sirkete çevirdi. United Aircraft and Transport Corporation adi altinda fabrikalarini baska sirketlerle birlestirdi ve yeni havacilik imparatorlugunun yönetim kurulu baskanligini üstlendi. Daha çok genislemeye yönelik niyetlerini Amerikan hükümeti 1934'te baltaladi ve bir tekel olusturmasini engellemek için firmalarin ayrilmasini talep etti. Bunun üzerine hayal kirikligina kapilan Boeing birkaç ay sonra, henüz 52 yasindayken özel hayatina çekildi. Bundan böyle, tipki mesleki kariyerinde gösterdigi titizlikle, kendini at yetistirmeye adadi. Tutkulu bir balikçi olan Boeing, zamaninin çogunu teknik donanimi mükemmel olan yatiyla Alaska sahilleri önünde geçirdi. Boeing, yalniz Ikinci Dünya Savasi'nda sirketine ve orduya bir kez daha danismanlik yapti.

1942'de ailesiyle ve "General Motors" adli Pekinua köpegiyle birlikte Seattle yakinlarinda bir çiftlige yerlesti ve burada yine çok iyi sonuçlar aldigi (baska türlüsü düsünülemez!) bir sigir yetistirme çiftligi kurdu. Sirketinin jet yolcu uçaklari alaninda, dünyadaki liderlik pozisyonunun temelini attigi, Boeing 707 prototipinin sunuldugu Renton/Washington'da 1954'te onur konugu olarak agirlandi. Boeing bundan iki yil sonra 74 yasinda Puget Sound/Washington'da hayata gözlerini kapadi.

alıntı
 

Benzer Diğer Konularımız !

Geri
Üst