Yavuz sultan selim neden küpe takmıştır..

pamukşekeri

Aktif Üye
Üye
Yavuz sultan selim neden küpe takmıştır..
yavuz sultan selim neden küpe takmıştır hangi padişah küpe takmıştır kanuni sultan süleyman neden taktı kanuni taktı süleyman ın resmini kim çizdi
Daha şehzadeliğinde halkın "Yavuz" dediği ve tam adı "Selim Şah" olan Sultan Selim, zevk ve sefadan uzak bir hükümdardı. Her zaman devlet işleriyle meşguldü. Yavuz'un bütün gösterişi, devlet işlerindeydi. Hususi hayatında mahcup, mütevazı ve sakin bir adamdı. Çok çevik ve zeki idi. Evliyaya çok rağbet ederdi, onların sohbetlerine katılmayı bulunmaz bir ni'met sayardı. Mürşidi Sümbül Efendi Hazretleri'ydi. Yavuz Sultan Selim ve ordusu, dünya üzerinde çölü 13 gün gibi kısa bir sürede geçebilmiş tek orduydu. Yavuz Sultan Selim, bu sefer sırasında ordusuyla çölde ilerlerken, Peygamber Efendimiz (S.A.V)'i gönül gözüyle görmesi ve bu şekilde Peygamber Efendimiz'in onlara çölün nasıl geçileceğinin yolunu göstermesiyle başarılmıştır. Kulağı küpeli tek padişahtır. Mısır seferi sırasında, paşaların kullarını tanıyabilmek için (her paşa farklı renkte küpe kullandırırmış) kullarına küpeler taktırdıklarını görmüş, bunun üzerine kendisinin Allah'ın kulu olduğunu manasını taşıyan küpesi, kendisinin isteğiyle Mısır seferi sırasında takılmıştır. Yavuz Sultan Selim, Mısır'ı fethettiğinde bakıyor ki insanların kulaklarında küpeler var . "Bu küpeler ne?" diyor. Renk renk küpeler; bir kısmı siyah küpe, bir kısmı beyaz küpe. Bir kulaklarına bir küpe takmışlar; siyah, demirden küpe. "Bu" diyorlar, "Siyah olanlar Süleyman Paşa'nın kulları; beyaz olanlar Hasan Paşa'nın kulları" (Bunlar hep Paşaların kullarını tanımak için kulaklarına taktığı şey.) "Getirin!" diyor "Hangi renk yok, o renkten bir tane de benim kulağıma takın" diyor. "Eeee" diyorlar, "Hangi paşanın rengini takacaksın?" "Ne paşası?" diyor "Orası var. Allah var. Onlar paşaların kulları olmaya devam etsinler. Ben Allah'ın kuluyum." diyor. Ve herkes Yavuz Sultan Selim'i küpeli olan o resmiyle görünce, "Allah Allah, ne biçim padişah bu!" diyorlar, "Gayri ciddi bir padişah, kulağı küpeli padişah." Oysa ki; orada çok derin bir mana var. O küpe onun Allah'ın kulu olduğunu ispat ediyor herkese.
 
Bir söylentiye görede Yavuz Sultan Selim'in resmini çizen kişi tarafından Sultan Selim'in kulağına küpe takıldığı iddiası vardır.Hangisi doğru orasını bilemiyorum ama bu iki olayıda ben duydum:)
 
ben okuldaki hocalarıma sormuştum yavuz sultan selim küpe takmıyormuş bu olaylarda yalanmış uydurmaymış yani yavuz sultan selim küpe falan takmıyormuş
 
hyr takmıştır ama insanların onu örnek gösterip küpe takması yanlış bir davranış
 
Şöyle duymuştum yavuz sultan selimin babası || Beyazıd oğluna asla unutma dediği bir öğüt veriyor ve bu senin kulağına küpe olsun demiş die duymuştum büyüklerimden ve sultan selim babasının sözünü unutmamak için kulağına küpe takmıştır
 
Yavuz Sultan Selim'in Neden Küpe Takıyordu?


Osmanlı padişahlarının küpe takması söz konusu değildir. Fakat Yavuz Sultan Selim Han ile alakalı bir küpe takma meselesi anlatılmaktadır. Bu hususta kaynaklarda açık bir bilgi olmamakla birlikte bazı resim ve gravürlerde küpeli olduğunu görmekteyiz. Peki Sultan Selim küpe takmış mıdır? Kanaatimizce takmamıştır. İslâm Hukukuna göre (1) kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için caiz görülmüş; ama erkekler için caiz görülmemiştir. Bazı hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz. Peygamber (asm) zamanında yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler. Her halükârda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, çoğu hukukçulara göre haram ve bazılarına göre ise mekrûhtur; yani kısaca caiz değildir.

İşte bu şeri hükmü bilen Yavuz Sultân Selim'in kulağını deldirip küpe taktığına ihtimal dahi vermiyoruz. Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleyman'ın süslü elbiselerini görünce, 'Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin?' dediğini biliyor ve onun şahsî hayatında sade ve süsten uzak olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz. Yavuz, süs ve ihtişamdan hoşlanmayan bir padişahtır. Doğru olan resimlerinde, pala bıyıklar vardır; ancak küpe yoktur.


Bir kere malum temsilî resmin buna delil olamayacağı aşikardır. Elde Osmanlı nakkaşlarının yaptığı bazı minyatürler vardır. Orada Yavuz Sultan Selim böyle küpeli tasvir edilmemektedir. Ancak sakalı tıraşlı ve bıyığı paladır. Sakal bırakmamasıyla alâkalı da bir menkıbe anlatılır: Babası Sultan Bayezid’in mülayim bir padişah olduğu malumdur. Yerine şiddetiyle tanınmış oğlu Sultan Selim geçince, güya vezirler aralarında ne yapacaklarını müzakere etmişler; sonra da “Babası gibi, onun da sakalını elimize alırız!” demişler. Bunu haber alan Sultan Selim sakal bırakmamış. Benzeri bir hâdise Sultan Vahideddin için de anlatılır. Mamafih vefatına yakın bir minyatürde Sultan Selim sakallı olarak gözükmektedir. Pala bıyık, fıkıh kitaplarında gâzilerin alâmeti olarak meşru görülür. Sultan Vahideddin de vefatına yakın sakal bırakmıştır.

İddia 1)
Yavuz Sultan Selim mısır seferinde tek kulağında renk renk küpe olan köleleri görür ve merak eder. neden tek kulaklarına farklı renklerde küpeler taktıklarını sorunca, "küpe köleliği temsil eder, her bir renk kölenin hangi paşanın kulu olduğunu gösterir" cevabını alır. Bunun üzerine hiç bir kölede olmayan renkte bir küpe isteyip takar ve "biz de Allah` ın kuluyuz" der.

İddia 2)

En ilginç rivayetlerden biri Yavuz Sultan Selim kılık değiştirerek Tebriz'e gidip, Şah İsmail'i satrançta yenince şahın, Şehzade Selim'e yenilginin hırsıyla bir tokat atması üzerine, Yavuz'un da bu tokat kulağıma küpe olsun diye küpe takmasıdır.

İddia 3)

Bir diğer rivayete göre de Yavuz Sultan Selim İslamiyet'in kutsal topraklarına hakim olunca "Hadimü'l-Haremeyn", yani Haremeyn'in hizmetkârı olduğunu göstermek için küpe takmıştır. Yavuz Sultan Selim'e ait olduğu iddia edilen küpeli resim daha sonraki yüzyıllara ait bir Avrupalı ressam tarafından yapılmıştır ve Birinci Selim'le uzaktan yakından ilgisi yoktur. Ancak Avrupalılar tarafından yapılan başka portrelerde de Yavuz'un küpeli resimlerine rastlanır.
 
Geri
Üst