Öğretmenlikte Eğitim mi Fen-Edebiyat Fakültesi mi?

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Öğretmenlikte Eğitim mi Fen-Edebiyat Fakültesi mi?
fen edebiyat mezunları öğretmen olabilirmi fen edebiyat mezunları öğretmen olabilir mi gazi üniversitesi formasyon olabilirmi 2010 olabilir mi 2011
(Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarına öğretmen yetiştirmede ,«Öğretmenlik Bilgisi» kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinden hangisinin daha etkili olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Bu soru cevaplamak üzere önce alan ayrımı yapılmadan bütün üniversitelerde fen-edebiyat ve eğitim fakülteleri karşılaştırılmıştır. Daha sonra bu karşılaş tırmalar her üniversitenin kendi içinde ve alanlar düzeyinde yapılmıştır.)

Öğretmen yetiştirmede «Öğretmenlik Bilgisi» bakımından fen-edebîyat ve eğitim fakülteleri arasındaki fark üniversiteden üniversiteye deişmektedir (Bakınız Tablo 2 ve 3). Söz konusu farkların Hacettepe ve Ege-Dokuz Eylül Üniversiteleri dışındaki bütün karşılaştırmalarda eğitim fakülteleri lehine sonuç verdiği görülmektedir. Bu durumda, Öğretmenlik Bilgisi Test puanlan bakımından eğitim fakültelerinin genellikle fen-edebiyat fakülterinden daha etkili olduğu ortaya çıkmaktadır.

Hacettepe Üniversitesi'nin fen, edebiyat ve eğitim fakülteleri arasında bir fark bulunmamaktadır, bu durum, Hacettepe Üniversitesi'ndeki tüm fakültelerde «Öğretmenlik Bilgisi derslerinin eğitim fakültesinin eğitim bilimleri bölümündeki öğretim elemanlarınca verilmekte olmasının bir sonucu olabilir. Ege Üniversitesi’nin fen edebiyat fakülteleri ile Dokuz Eylül Üniversitesi'nin eğitim fakültesi arasında da fark bulunmamaktadır. Ancak, bunun nedeni bilinmemektedir (Özçelik ve Senemoğlu, 1989).

Öğretmenlik Bilgisi Testi puanı bakımından üniversite düzeyindeki karşılaştırmalarda, genellikle eğitim fakültelerinin daha etkili olduğu gözlenmektedir. Üniversiteler içinde alan düzeyine inildiğinde, bazı üniversitelerde tüm alanlarda, bazı üniversitelerde ise sadece bir ya da birkaç alanda «Öğretmenlik Bilgisi» kazandırma bakımından eğitim fakültelerinin daha etkili olduğu anlaşılmaktadır.

Atatürk Üniversitesi eğitim fakültesinin tarih, coğrafya, fizik ve kimya alanlarından mezun olanların Öğretmenlik Bilgisi Testi puanları, fen-edebiyat fakültesinin ilgili alanlarından mezun olanların puanlarından daha yüksektir

Dicle Üniversitesinde eğitim fakültesinin fizik, kimya, biyoloji alanlarından mezun olanların Öğretmenlik Bilgisi Testi puanları, fen-edebiyat fakültesinin ilgili alanlarından mezun olanlara göre daha yüksektir (Bakınız Tablo 6 ve 7).

Gazi Üniversitesi'nde karşılaştırma yapılan bütün alanlarda (matematik, fizik, kimya, biyoloji) eğitim fakültesi mezunlarının Öğretmenlik Bilgisi Testi puanları, fen-edebiyat fakültesi mezunlarından daha yüksektir (Bakınız Tablo 8 ve 9).

Hacettepe Üniversitesi'nin fen, edebiyat ve eğitim fakültelerindeki matematik, biyoloji ve Almanca alanlarından mezun olanlar arasında, Öğretmenlik Bilgisi Testi puanı bakımından anlamlı fark bulunmamaktadır (Bakınız Tablo 10 ve 11).

Karadeniz Teknik Üniversitesi'nin eğitim fakültesindeki kimya alanından mezun olanların Öğretmenlik Bilgisi Testi puanlan, fen-edebiyat fakültesinin kimya alanı mezunlarından daha yüksektir (Bakınız Tablo 12 ve 13).

Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde, Gazi Üniversitesi'nde olduğu gibi, karşılaştırma yapılan bütün alanlarda eğitim fakültesi mezunlarının Öğret-menlik Bilgisi Testi puanları, fen-edebiyat fakültesinin ilgili bölümlerinden mezun olanlara göre daha yüksektir (BakınızTablo 14 ve;.15).

Selçuk Üniversitesinde karşılaştırma yapılan sekiz alandan üçünde (fizik, kimya ve biyoloji) eğitim fakültesi mezunlarının Öğretmenlik Bilgisi Testi puanları, fen-edebiyat fakültesinin ilgili alanlarından mezun olanlara göre yüksektir (Bakınız Tablo 16 ve 17).

Ege Üniversitesi fen ve edebiyat fakülteleri ile Dokuz Eylül Üniversitesi eğitim fakültesi arasında Öğretmenlik Bilgisi Testi puanlarına göre anlamlı bir fark yoktur. (Bakınız Tablo 18 ve 19).

Sonuç olarak, «Öğretmenlik Bilgisi» kazandırma bakımından hemen hemen bütün üniversitelerde eğitim fakültelerinin daha etkili olduğu anlaşılmaktadır. Hacettepe Üniversitesi'nde bu yönde bir fark bulunmaması, önce de belirtildiği gibi, bütün fakültelerdeki öğretmenlikle .ilgili derslerin eğitim fakültesindeki eğitim bilimleri bölümü öğretim elemanlarınca verilmesinin bir sonucu olabilir. Ege ve Dokuz Eylül Üniversitelerini ilgilendiren karşılaştırmalarda böyle bir fark bulunmamasının nedeni ise bilinmemektedir.

Üniversitelerin içinde alan düzeyinde yapılan karşılaştırmalardan elde edilen bulgular, «Öğretmenlik Bilgisi» kazandırma bakımından eğitim fakültelerindeki alanların genellikle daha etkili olduğunu; ancak, bu fakültelerden bir bölümünde bu üstünlüğün her zaman için geçerli olmadığını ortaya koymaktadır. Açık bir yönelim ortaya çıkmamış olmakla birlikte, «Öğretmenlik Bilgisi» kazandırma bakımından eğitim fakültelerinin üstünlüğünün daha çok fizik, kimya, biyoloji ve tarih, coğrafya gibi «muhteva dersi» ni teliğindeki alanlarda söz konusu olduğu; bu üstünlüğün yabancı diller, Türk dili ve matematik gibi «ifade dersleri» niteliğindeki alanlarda o derecede "güçlü olmayabileceği anlaşılmaktadır.

«Öğretmenlik Bilgisi» kazandırma konusunda eğitim fakültelerinin açık bir üstünlük göstermekte olması beklenen bir durumdur. Bu sonuç, eksikleri bulunması halinde bunlar da tamamlanarak «öğretmenlik formasyonu» kazandırma işgörüşünün eğitim fakültelerine verilmesinin en uygun seçim olacağını göstermektedir.

hacettepe.edu.tr
Prof. Dr. Nuray SENEMOĞLU ve Prof. Dr. Durmuş Ali ÖZÇELİK
Öğretmen Adaylarına "Öğretmenlik Bilgisi" Kazandırma Bakımından Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Etkililiği
çalışmasının Tartışma ve Yorum bölümüdür.
 
Geri
Üst